Dzejas grāmatas dizains
Pirmo reizi izlasīju dzeju, lai iegūtu TO sajūtu. Otrajā reizē, lasot, jau redzēju ilustrācijas savā prātā. Vienmēr, lasot grāmatas, redzu stāstus vizuāli, kā filmu. Domāju, grāmatu mīļiem, tas ir pazīstams.
Un tad, sāku zīmēt. Kādā brīdī, apstājos, jo sapratu, ka nekas no tā neder! Ir par daudz. Zīmējumi padara dzeju smagu. Pirmajās grāmatas vāka un teksta ilustrācijās meklēju īsto izteiksmi, krāsu, ekspresiju. Izveidoju vairākas variācijas vākam. Bet, gala rezultātā - tas nebija īstais ceļš. Noliku visu malā un, vairākas dienas "aizmirsu" par šo darbu. Zināju, ka atrisinājums atnāks pats! Cerēju vien, ka tas būs tuvākajā laikā, jo manam darba posmam bija jābūt gatavam līdz noteiktam laikam, lai var sākt strādāt nākošais cilvēks, kurš to visu saliek kopā drukāšanai.
Risinājums, kā tieši redzu grāmatu kopumā, atnāca, kad jau gulēju! Mirklī miegs pagaisa, cēlos, sēdos pie zīmuļiem un skicēju, lai no rīta atceros!
Kāda tad bija ideja?
Pilnīgi pretēja pirmajai domai! Minimālisms! Priekšplānā ir dzeja, ilustrācijas kā mazs pieskāriens. Uz grāmatas vāka negribēju neko lieku, nevienu lieku burtu, tikai akcents uz vāka. Tāpēc, grāmata ir pilnīgi balta no visām pusēm.
Iekšpusē ir tikai viena ilustrācija, kas parādās dažādās vietās, atšķirīgā toņkārtā. Vadmotīvs ir sarkanā krāsa, kas sākas uz grāmatas vāka un turpinās grāmatas vidū. Sarkanais aplis, kas ir iegriezts un turpina ceļu uz dzeju krievu valodā.
Viens zīmējums, tikai! Mani vienmēr ir interesējusi vēsture. Diži sasniegumi, dižas personības, dzīvesstāsti. Senā Ēģipte un viss, kas ar to saistīts, man šķiet, kā brīnums! Mistisks, noslēpumains, neticams. Un šajā vienā zīmējumā ir "mana" senā Ēģipte. Domāju, Jūs atpazīsiet šo tēlu. Tā ir Nofretete. Viņa mūs joprojām valdzina ar savu sievišķību, skaistumu, kas, šķiet, nācis no citas pasaules. Tādu mēs viņu zinām no slavenās skulptūras. Vēl viena detaļa šajā zīmējumā ir atrodama vienā manā citā darbā, kas arī radās spēcīgā redzētā iespaidā. Un tas ir osmaņu sultāns Mehmeds II. Stāstu par šo darbu varat lasīt: ŠEIT!
Vienīgajā zīmējumā, Jus redzat līnijas, kas it kā sākas nekur un, tāpat beidzas. Tas ir mūsu dzīves laiks, kas sākas un beidzas, bez noteikta punkta visumā. Vertikāle un horizontāle....
Sarkanā krāsa ir tas, kas uztur dzīvi pulsējošu, emociju gammas krāsa visplašākajā diapazonā.
Un tieši tāda ir manas mammas dzeja - sievišķīga, pulsējoša, emocionāla, skaista!
Veidojot grāmatas dizainu, es vēlējos dzejas vēstījumu koncentrēt vienā nosacītā punktā, kas pulsē un, ar katru lapas pāršķīrumu pulsē arvien spēcīgāk, aizvedot lasītāju nezināmās, valdzinošās tālēs, arī uz siltajām zemēm - uz Itāliju, jo daži dzeju panti ir tulkoti itāļu valodā un atsūtīti uz Latviju. Mammas dzeja ir radusi atsauksmi siltajā, saulainajā Itālijā!
Māksliniekam ir tā privilēģija ceļot laikā, vienā darbā, vienā plaknē apvienojot atmiņas, iespaidus, notikumus, vedot līdzi arī skatītāju šajā ceļojumā.
Kā tapa ilustrācijas varat apskatīt: ŠEIT!
Māksla interjerā
Oriģināls mākslas darbs, kas radīts vienā eksemplārā, konkrētam interjeram vienmēr būs unikāls. Apziņa, ka mājās ir glezna, kas plašajā pasaulē ir tikai viena un pieder Jums - dara bagātu!
Tieši dēļ šādām sajūtām es radu savu mākslu.
"Ziema". Audekls, eļļa, zelts. 1,20x85cm. 2018
Glezna atrodas privātkolekcijā Latvijā.
"Mīlestība"
Stāsts.
Šajā mākslas darbā esmu ielikusi domu par mīlestības bezgalīgo skaistumu un, tajā pašā laikā – mīlestība sāp. Uz to norāda koka ieplaisājums Kristus bērniņa galvā.
Zīmējumu es apzināti veidoju tā, lai plaisa runātu…
Dievmāte jau zināja sava bērna likteni un šīs sāpes ir lasāmas viņas acīs. Bet, neskatoties uz to, mēs dzīvojam skaistā, brīnumainā Dieva radītajā pasaulē. Un mēs mīlam, ceram, uzticamies!
Mums, katram dzīvē ir bijuši, ir un būs grūti mirkļi.
Bet, vienīgi mīlestība spēj celt un dot spēku pārvarēt jebkuras vētras!
- Šis mākslas darbs tika iegādāts manā veikalā un dāvināts jaunlaulātajiem kāzās.
Vai mākslinieks ir traks?
Šis darbs ir mans veltījums Latvijas finanšu ministram par vēlēšanos uzlikt
mums zīmogu – “Sociālā korekcija”.
- Darbs izstādē - skatīt ŠEIT!
- Šo mākslas darbu var iegādāties manā veikalā.
- Spiediet uz attēla un, apskatiet manu piedāvājumu!
"Lēmums - sociālā korekcija". Papīrs, olas tempera, tuša, rapitogrāfs. 34x28cm. 2020.
"COVID-19". Mūsu dienu hronika...
Tieši tā šo darbu es nosaucu. Darbs radās kā zibens spēriens, gluži tāpat, kā situācija, kas visai pasaulei pēksņi norāva stopkrānu...
2020.gada pavasarī, kādu brīdi es atrados visai bezcerīgās un nenosakmāmās sajūtās par to, kas notiek un, kas būs tālāk. Droši vien, kā jebkurš planētas iedzīvotājs tolaik.
Tā sēžot, klausoties radio, virpinot zīmuli rokās un cerībā, ka sastingums mani nav pārnēmis pilnībā, uz visparastākā A4 printera papīra skicējās eņģelis - visai spocīgs un līnijas apkārt, kā stīgas, kas ir nospriegotas līdz pēdējam. Krāsas: sarkanā - trauksme, zilā - cerība, melnā - bezcerība, baltā - Dievišķā gaisma, kas tomēr pavīd tam visam pa vidu. Un, pats eņģelis jau arī ir balts....Zināmā mērā, tas viss veidojās pats, turpinot domu gājienu. Mākslinieks taču domā krāsās...
Pēkšņi, manu uzmanību piesaistīja dzirdēts teikums televīzijā:
"get worse before it gets better". Mirklī sapratu, ka tas ir īstais manam eņģelim. Teikums, kā radīts eņģeļa melnajam kreklam, teikums, kas raksturo mazās planētas ZEME, iemītnieku cerību, bezcerību, gaidas un bailes. Toreizējais ASV prezidents, Donalds Tramps, pateica to, ko man tieši vajadzēja tajā mirklī dzirdēt!
Kā tas, gandrīz vienmēr, notiek - īstā ideja vai ierosme atrodas visneparedzamākajā brīdī un vietā.
Varbūt, kādreiz, pēc 100 gadiem, cilvēki, kam šis darbs piederēs, skatīsies uz to un domās par laiku, kad pasaulei pāri vēlās liela sērga ar kodētu vārdu "Covid-19" un tas bija laiks, kad pasaule apstājās....
- Šis darbs tika iegādāts manā veikalā un atrodas privātā kolekcijā Latvijā.
- Šis mākslas darbs atradās mākslas galerijas Art Pegazs ekspozīcijā, Rīgā.
"Covid-19". Papīrs, rapitogrāfs, tuša, olas tempera. 26x17,5cm. 2021
Iedvesma darbam...
Kādu laiku atpakaļ, es noskatījos vairāku sēriju filmu par osmaņu sultānu Mehmedu II, par viņa dzīvi un sapņiem. Redzētais mani iespaidoja tik spēcīgi, ka ilgu laiku galvā rosījās ideja par gleznu. Tālāk, manā iztelē, ideja pārtapa par reālu, vizuālu redzējumu. Es jau redzēju zilo toni, kas būs un, zināju, ka kaut kur tur būs seja…Manā iztēlē veidojās pasakai līdzīgs tēls, kaut kas teiksmains, noslēpumains, tāls. Ar lielu nepacietību gaidīju brīdi, lai ķertos klāt darbam. Pasūtījuma darbi, kas bija jāpabeidz un dēļ kuriem, nevarēju sākt šo pasaku, vēl vairāk un spilgtāk iezīmēja topošās gleznas vizuālo skatu. Kad, beidzot, varēju sākt darbu, 3 dienās tas bija gatavs. Visu to, kas bija manā prātā, caur rokām, otām un krāsām, kā antenām, vajadzēja tikai novadīt uz papīra.
No tālienes, no dūmakas, it kā mazliet pamanāms parādās astrolabs (astrolābija) – sens saules un zvaigžņu stāvokļa noteikšanas mērinstruments. Augstāko izplatības un attīstības punktu astrolabs ieguva tieši Islāma zemēs. Tikai vēlāk, ap 10./11.gadsimtu, astrolabu iepazina arī Eiropā. Kopš 15. gadsimta navigācijai to izmantoja jūrasbraucēji.
Darbu nodēvēju - “Tālās jūras pasakas”. Es nezinu, vai tas ir sultāns Mehmeds II un, kāds sakars tam visam ir ar jūras braukšanu, ceļojumiem un pašu jūru. Tā ir mana fantāzija, kurā es atstāju vietu Jums, skatītāji, savai fantāzijai par to, kas tas ir. Kā noslēpumains ceļojums pasaku valstībā….

Vai ikonas ir jākopē?
Jebkura, pat visizcilākā kopija, ir un būs tikai nevērtīgs atkārtojums. Tāpēc, ka nav iespējams atkārtot emocijas, ko mākslinieks pārdzīvo, radot mākslas darbu. Katrs otas vilciens, krāsas triepiens ir emociju gamma, kas ir tāda viena un vienreizēja. Mākslinieks pats, nespēj divreiz atkārtot savas krāsas un līnijas raksturu. Jo radīt mākslu, tas ir tas pats, kas elpot. Un tas notiek tieši tajā, konkretajā brīdī, kas pēc sekundes jau būs pagātne.
Tad, kāda vērtība ir kopijai?...
Es bieži gleznoju ikonas, kurās var atpazīt kādu konkrētu ikonu, gadsimtu un skolu, Man nekad nav mērķis, nokopēt to, kas vienreiz ir radīts un ir ģeniāls. Jo, vienkārši, to nav iespējams izdarīt. Es vēlos nodot tālāk šo brīnišķīgo mākslu, gleznošanas brīdī ieliekot savas, radīšanas brīža, emocijas, savas domas, pārdzīvojumus. Un, katrā ikonā, tās būs citas, tās neatkārtosies. Jo tā ir mana dzīve.
Ikonogrāfija ir specifiska, ārkārtīgi skaista māksla ar ļoti dziļu nozīmi. Ikonai ir jābūt atpazīstamai, tai jāatbilst tiem kanoniem, ko ļoti sen izstrādāja Baznīca. Ikona nav interjera priekšmets. Tās uzdevums ir aicināt lūgšanai, pavērt logu uz Dievišķo pasauli, būt par glābšanas salmiņu, kad tas ir nepieciešams. Tāpēc, ikonai ir jābūt dzīvai, siltai. Tā ir dzīva māksla! Un tikai, mākslinieks, ar otiņu rokās, ieliekot katrā krāsas pilienā savu dzīvi, to tādu padara.
- Mana versija, par 12.gadsimta beigu ikonu "Pasludināšana" no Sv.Katrīnas klostera, Sinajā.
- Ikonu gleznoju 2020.gadā.
- Mana gleznotā ikona atrodas privātā kolekcijā, Nīderlandē.

______________________________________________________________________
- Dievmātes ikona "Pelagonitissa" (Dievmāte ar rotaļīgo bērnu).
- Mana versija. Gleznota 2019.gadā. 37,5x26,5cm.
- Šo ikonu var iegādāties mākslas galerijā Apvienotajā Karalistē. Spiediet uz attēla un, apskatiet piedāvājumu!
- Oriģināls - 13.gadsimts.
- Ikona atrodas Sv.Georgija baznīcā, Maķedonijā, Staro Nagoričane.
"Skaistas drānas" maniem darbiem!
Kā savus bērniņus, savus darbus es "ietērpju skaistās drānās"- pagatavoju katram īpašu iepakojumu. Jūs nekad neatradīsiet divus vienādus! Piemeklēju, kāda kastīte būtu piemērota, kādas krāsas audums un lentīte, vai jāuzšuj vienkāršs maisiņš, vai ar mežģīnēm, vai pagatavot svinīgu vai vienkāršu iepakojumu. To visu nosaka mākslas darba raksturs un, iespējams, kāds svinīgs notikums. Skaisti noformēt darbu arī ir mākslas daļa, tikpat kā radīt pašu mākslas darbu. Es varu sēsties pie šujmašīnas un radīt skaistumu ar audumu un diegiem! Kad viss gatavs, darbiņš iepakots un gatavs ceļam pie sava cilvēka, es jūtos laimīga un priecīga, jo man patīk tas, kas ir sanācis. Un, ja pašam patīk savs darbs, tad noteikti tas patiks arī citiem!
Visi mani darbi ir tikai vienā eksemplārā un īstais cilvēks, pie kura tas nonāks, saņems to tādu vienu vienīgu visā pasaulē. Un, es ļoti vēlos, lai šis saņemšanas prieks paliek atmiņā un ilgiem laikiem.
Ne velti saka, ka pirmais iespaids ir tas visprecīzākais...
Kā senāk...
Mēs dzīvojam ciparu laikmetā un, ko tur liegties, mums pietrūkst laika, lai uzrakstītu kādu apsveikumu vai vēstulīti uz īsta papīra ar roku... Arī man, diemžēl laiks skrien ātrāk, kā gribētos... Skumjā aizejošo dienu godība. Bet, varbūt tomēr ne?
Un tieši tāpēc, jo pacilājošāk ir saņemt savā pasta kastītē, īstā, ne telefona pastā:), aploksni ar tieši man gatavotu kartiņu, un vārdus, kas rakstīti tieši man! Es šādu pārsteigumu sagaidīju, kaut gan nebiju to gaidījusi! Tā iesākās mans 2020.gads. Cerīgi:)
Jau labu laiku, kopš nodarbojos ar mākslu, gleznoju un grafikā veidoju apsveikumu kartiņas. Gadu gaitā, daudzas no tām ir atradušas savus cilvēkus. Es turpinu ticēt, ka mums nekad nezudīs vēlēšanās iepriecināt kādu ar tieši viņam veltītiem vārdiem, ko esam uzrakstījuši paši savām rokām. Lai kādi laiki nāks ar tehnikas brīnumiem, mēs rakstīsim. Lai nepazustu laikā....
Jo, es pati piedzīvoju šo saņemšanas prieku, kā bērns, kad pastnieks atnesa man vēstuli!!
Stāsts, kā tapa divi mazi eņģelīši
- 2019.gada decembris.
- Ja arī Jūs vēlaties, lai uzgleznoju Jums šādu dāvanu, sazinieties ar mani!
- Gleznošanas laiks: 9 dienas.
- Materiāli: koks, levkas, olas tempera, pernica.
- Izmēri: 15x10,5cm.
- Šie divi eņģelīši tika gleznoti pēc pasūtījuma bērniņiem kristībās.

Labas atmiņas...
Tā bija ļoti laba pieredze, daudz satiktu interesantu mākslinieku no visas pasaules un atvērtas durvis uz mākslas pasauli!
Biju pagodināta, savu lūgto viesu vidū satikt Latvijas Vēstniecības Lielbritānijā. kultūras atašeju, Irēnu Hamiltones kundzi. Tādi brīži patiesi spārno radīt!
Kas zin, varbūt atkal saņemšos un piedalīšos:)
Idejas maniem darbiem
Jāsaka, ka bieži ideja par kādu mākslas darbu manā apziņā dzīvo un formējas diezgan ilgu laiku. Tad pienāk brīdis, kad es saprotu - jā, gatavs. "Redzu" jau gatavu darbu. Atliek īstenot ar gara acīm redzamo jau gatavā formā. Nereti ideja rodas kāda notikuma, sarunas, filmas, izlasītas grāmatas, redzētā iespaidā vai, konkrēta uzdevuma rezultātā.
Šis stāsts ir par diviem darbiem, kas ir eksponēti ikgadējā vizuālās mākslas izstādē "Rudens 2019" Latvijas Mākslinieku savienībā. Ideja darbam "Kur gaisma dalās I?" dzima, vēl nezinot, ka tas būs mans pieteikums izstādei. 2018.gada nogalē doma par darbu bija noformējusies un, 2019.gada februārī sāku to īstenot. Septembrī darbs bija gatavs, iesniedzu to atlases žūrijai. Bija vajadzīgi gandrīz 8 mēneši, lai šo darbu paveiktu. Zīmēju, nesteidzoties, paralēli visam citam.
Kvadrātiņi - tas ir mūsu dzīves lauks, zelta apļi, kas ir ieplaisājuši - tā ir gaisma mūsu dzīves ceļā, kas ne vienmēr ir vienmērīga. Dažreiz mēs to nespējam saredzēt dēļ savām ambīcijām.
Arī otrs - "Singularitāte. Kur gaisma dalās I" izstādē eksponētais darbs ir gaismas stāsts. Šo darbu es veidoju savai personālizstādei 2018.gadā. Bet, gatavu formu tas ieguva 2019.gada vasarā. Tā ir doma par melno caurumu, no kura pat gaisma neizkļūst. Bet, manā darbā pat melnajā caurumā dzīvo gaisma, kā cerība, ka pat vistumšākajā mūsu dvēseles nostūŗī mājo gaisma. Savukārt, pamats ir mūsu dzīves ne tik skaistais, ne tik vienmērīgais gājums ar ko mēs, mēdzam nodarīt pāri sev un citiem.
Bet Jums, skatītāji, vienmēr paliek telpa savai versijai par mākslas darbu. Ko Jūs tajā saskatāt? Nereti, tā varbūt pilnīgi cita doma, pat diametrāli pretēja mākslinieka iecerētajai.
Abiem darbiem pavadošo tekstu es izvēlējos no Vecās Derības Ījaba grāmatas 38:19-24:
"Kur ir
ceļš, kas ved uz gaismas mājokļiem un kur ir tumsas mītne, ka tu tumsu spētu
novest tās novadā un, ka tu tik labi pārzinātu tekas uz tās mājām? Tu jau to
laikam droši vien zini, jo tai laikā tu jau biji piedzimis un tik liels ir tavu
mūža dienu skaits. Kur tad ir ceļš, kur gaisma dalās?”
- "Kur gaisma dalās I?".
- Izmērs: 85x56cm..
- Tehnika: papīrs, olas tempera, tuša, zelta pulveris.
- "Singularitāte. Kur gaisma dalās II?".
- Izmērs: 39,5x39,5cm.
- Tehnika: instalācija, koks, stikls, autortehnika.
Manā virtuvē!
Es mīlu gatavot! Tikpat kā gleznot. Un, manā virtuvē man palīdz Svētais Palestīnas Eufrosins, pavāru aizbildnis. Ne vienmēr viss izdodas tik labi, kā gribēts, bet paskatoties uz savu ikoniņu, saprotu, ka nav tik traki.
Varbūt arī Jūs vēlaties savā virtuvē palīgu, Svētā Palestīnas Eufrosina ikonu?
Tā var būt arī mīļa dāvana kādam, kas ļoti mīl gatavot!
- Uzspiediet uz attēla un apskatiet manu piedāvājumu!
Mana pieredze
Varbūt šī "poga" ir Jums?
- Uzspiediet uz attēla un apskatiet manu piedāvājumu!
Trīs iemesli, kāpēc tieši mani darbi Jūsu mājās?
- Jums ir mākslas darbs, kas tāds ir viens, visā pasaulē!
- Jums ir mākslas darbs, kas radīts tieši Jums!
- Jums ir mākslas darbs, kas radīts Latvijā!